Вашата оценка
ЗА ГЛУПОСТТА
15 Юни 2010 г.
Глупостта е още по-опасен враг на доброто и от злобата. Против злото може да се протестира, то може да бъде разобличено, в краен случай може да бъде и отсичано с помощта на сила. Злото винаги носи в себе си зародиша на саморазлагането. А против глупосттасме беззащитни.
Тук не можем да постигнем нищо – нито с протести, нито със сила. Тук не помагат доводи. На фактите, които противоречат на собственото съждение, просто не се вярва – в подобни случаи глупакът дори се превръща в критик. Ако пък фактите са неопровержими, просто се отхвърлят като нищо не означаваща случайност. При това глупакът, за разлика от злодея, е абсолютно доволен от себе си и дори става опасен, ако в раздразнението си, на което той лесно се поддава, премине в нападение. Затова трябва да подхождаме към глупавия човек с по-голямо внимание, отколкото към злия. И в никакъв случай не бива да се опитваме да го убеждаваме с разумни доводи, това е безнадеждно и опасно.
Можем ли да се справим с глупостта? За тази цел е неоходимо да се постараем да разберем нейната същност. Известно е, че глупостта е не толкова интелектуален, колкото човешки недостатък. Има хора, които са изключително съобразителни и при всетова са глупави. А има и такива, които мислят бавно, но са всичко друго но не и глупави. С удивление правим това откритие в конкретни ситуации. При това сесъздъава впечатлението, че глупостта не е някакъв вроден недостатък, а в определени ситуации хората оглупяват или позволяват на себе си да оглупеят.Поради това изглежда, че глупостта е повече социологически, отколкото психологически проблем. Тя е реакция на личността на въздействието на историческите обстоятелства и продукт на конкретна система на външните отношения. Мощното засилване на външната власт (политическа или религиозна) поразява значителна част от хората с глупост. Властта на едните се нуждае от глупостта на другите.
Този процес не се състои във внезапна деградация или отмиране на интелектуалните човешки заложби, а в това, че личността, потисната от зрелището на смазващата власт, се лишава от вътрешна самостоятелност. Повече или по-малко несъзнателно тя се отказва да търси собствена позиция в създаващата се ситуация.
Глупостта често се съпровожда от упорство, което не бива да бъркаме със силна собствена воля. Общувайки с такъв човек, усещаш, че говориш не снего самия,а с овладените от него лозунги и възвания. Той е като омагьосан, той езаслепен, той е поруган и осквернен в своята човешка същност.
Превръщайки се в безволево оръдие, глупакът е способен на всяко зло и същевременно не е способен да разпознае това зло като зло. Тук се крие и опасността от дяволската употреба на човека за зло, което може да го погуби завинаги.
И от това става съвършено ясно, че глупостта може да бъде преодоляна не чрез поучаване, а единствено чрез освобождение. В преобладаващото мнозинство от случаите обаче действителното вътрешно освобождение е възможно само когато е предшествано от външно освобождение. Докато това не се случи, трябва да изоставим всички опити да въздействаме на глупака по пътя на убежденията.
Освободеният от глупостта човек мисли и действа със съзнание за собствената си отговорност. Вътрешното освобождение на човека за отговорен живот пред Бога е и единсвеното действително преодоляване на глупостта.Писанието ни казва: "Страхът от Господа е началото на мъдростта." (Псалм 111:10)
Впрочем всички тези мисли за глупостта все пак съдържат и известно утешение – в никакъв случай не можем да смятаме повечето от хората за глупаци при произволни обстоятелства. В действителност всичко зависи от това, на какво разчитат управляващите – дали на глупостта, или на вътрешната самостоятелност и разума на хората.
Дитрих Бонхофер (1906–1945) е роден в Брелау (дн. Вроцлав, Полша) в семейство на лекари. Следва богословие в Тюбинген, Рим и Берлин, където от 1932 г. е студентски пастор и преподавател по систематично богословие. Участва активно в икуменическото движение и развива духовнопросветителска дейност. Води нелегални курсове за проповедници на т. нар. Изповядваща църква, отхвърляща нацисткия контрол над християнските общности. През 1943 г. е арестуван по подозрение за участие в заговор срещу Хитлер. Един месец преди края на Втората световна война е обесен в концлагена Флосенбург
Тук не можем да постигнем нищо – нито с протести, нито със сила. Тук не помагат доводи. На фактите, които противоречат на собственото съждение, просто не се вярва – в подобни случаи глупакът дори се превръща в критик. Ако пък фактите са неопровержими, просто се отхвърлят като нищо не означаваща случайност. При това глупакът, за разлика от злодея, е абсолютно доволен от себе си и дори става опасен, ако в раздразнението си, на което той лесно се поддава, премине в нападение. Затова трябва да подхождаме към глупавия човек с по-голямо внимание, отколкото към злия. И в никакъв случай не бива да се опитваме да го убеждаваме с разумни доводи, това е безнадеждно и опасно.
Можем ли да се справим с глупостта? За тази цел е неоходимо да се постараем да разберем нейната същност. Известно е, че глупостта е не толкова интелектуален, колкото човешки недостатък. Има хора, които са изключително съобразителни и при всетова са глупави. А има и такива, които мислят бавно, но са всичко друго но не и глупави. С удивление правим това откритие в конкретни ситуации. При това сесъздъава впечатлението, че глупостта не е някакъв вроден недостатък, а в определени ситуации хората оглупяват или позволяват на себе си да оглупеят.Поради това изглежда, че глупостта е повече социологически, отколкото психологически проблем. Тя е реакция на личността на въздействието на историческите обстоятелства и продукт на конкретна система на външните отношения. Мощното засилване на външната власт (политическа или религиозна) поразява значителна част от хората с глупост. Властта на едните се нуждае от глупостта на другите.
Този процес не се състои във внезапна деградация или отмиране на интелектуалните човешки заложби, а в това, че личността, потисната от зрелището на смазващата власт, се лишава от вътрешна самостоятелност. Повече или по-малко несъзнателно тя се отказва да търси собствена позиция в създаващата се ситуация.
Глупостта често се съпровожда от упорство, което не бива да бъркаме със силна собствена воля. Общувайки с такъв човек, усещаш, че говориш не снего самия,а с овладените от него лозунги и възвания. Той е като омагьосан, той езаслепен, той е поруган и осквернен в своята човешка същност.
Превръщайки се в безволево оръдие, глупакът е способен на всяко зло и същевременно не е способен да разпознае това зло като зло. Тук се крие и опасността от дяволската употреба на човека за зло, което може да го погуби завинаги.
И от това става съвършено ясно, че глупостта може да бъде преодоляна не чрез поучаване, а единствено чрез освобождение. В преобладаващото мнозинство от случаите обаче действителното вътрешно освобождение е възможно само когато е предшествано от външно освобождение. Докато това не се случи, трябва да изоставим всички опити да въздействаме на глупака по пътя на убежденията.
Освободеният от глупостта човек мисли и действа със съзнание за собствената си отговорност. Вътрешното освобождение на човека за отговорен живот пред Бога е и единсвеното действително преодоляване на глупостта.Писанието ни казва: "Страхът от Господа е началото на мъдростта." (Псалм 111:10)
Впрочем всички тези мисли за глупостта все пак съдържат и известно утешение – в никакъв случай не можем да смятаме повечето от хората за глупаци при произволни обстоятелства. В действителност всичко зависи от това, на какво разчитат управляващите – дали на глупостта, или на вътрешната самостоятелност и разума на хората.
Дитрих Бонхофер (1906–1945) е роден в Брелау (дн. Вроцлав, Полша) в семейство на лекари. Следва богословие в Тюбинген, Рим и Берлин, където от 1932 г. е студентски пастор и преподавател по систематично богословие. Участва активно в икуменическото движение и развива духовнопросветителска дейност. Води нелегални курсове за проповедници на т. нар. Изповядваща църква, отхвърляща нацисткия контрол над християнските общности. През 1943 г. е арестуван по подозрение за участие в заговор срещу Хитлер. Един месец преди края на Втората световна война е обесен в концлагена Флосенбург
Новини
05 Април 2024 г.
Специални великденски предложение от книжарница ВЕРЕН
През месец април 2024 година книжарница ВЕРЕН е подготвила три специални предложения за три комплекта от книги с голяма отстъпка в цената. Така в дните преди да отпразнуваме празника Възкресение Христово ще може повече наш...
28 Март 2024 г.
Християнско изкуство или християнство в изкуството?
Музика 02 април 2024, зала ВЕРЕН
Книжарница ВЕРЕН ви кани на 2 април 2024 (вторник) от 18.30 часа в залата при книжарница ВЕРЕН на четвъртата среща от поредицата
Християнско изкуство или християнство в изкуството? Музика
Организатор е Сдру...
08 Март 2024 г.
Библейските послания в съвременния дигитален свят. Представяне на романа "Реална виртуалност"
На 26 Март (вторник) 2024 г. книжарница ВЕРЕН ви кани в 18.30 ч. в залата при книжарницата на среща-разговор: БИБЛЕЙСКИТЕ ПОСЛАНИЯ В СЪВРЕМЕНИЯ ДИГИТАЛЕН СВЯТ. Ще представим един дебютен и съвсем наскоро изд...
03 Март 2024 г.
Променено работно време на книжарница ВЕРЕН
По повод Националният празник на България 3 март книжарница ВЕРЕН няма да работи на 4 март, (понеделник) 2024 г.
Всички поръчки направени на 3 и 4 март през сайта veren.bg ще бъдат обработени на 5 март 2024 г.
Честит п...
14 Февруари 2024 г.
Изработваме индивидуални работни календари за 2024
Копирният център при книжарница ВЕРЕН предла изработката на единични бройки работни стенни календари за 2024 година с 1 тяло с от една до четири глави със снимки, пожелания или стихове от Библията избрани от клиента....
12 Февруари 2024 г.
Нови награди в рубриката "Библейски тестове" в сайта на ВЕРЕН
Рубриката БИБЛЕЙСКИ ТЕСТОВЕ в сайта на книжарница ВЕРЕН е с нова серия награди от днес, 12 Февруари 2024 г. Те очакват своите читатели, събрали достатъчно верни отговори носещи точки, за всяка от тях.
Важно е да ...
Препоръчваме да прочетете
статии по актуални теми и събития
Библейски тестове
реши тестове, събери точки, спечели книги
Кутии за подарък и подаръчни опаковки в книжарница ВЕРЕН и сайта veren.bg
Гостува Елис Потър, зала ВЕРЕН октомври 2023
В навечерието на Рождество Христово във ВЕРЕН
Библията в България през 19-ти век и днес. Говори д-р Венцислав Стойков, 1 Декември 2022 г
Запознанство с Библията. Представяне на поредицата и среща с приятели.
Февруари 2020, зала ВЕРЕН
Рождество Христово в книжарница ВЕРЕН